eerste berichteerste berichtvorige bericht21-06-2023volgende berichtlaatste berichtlaatste bericht

Bergen en dalen

Woensdag 21 juni: langs fjorden naar Bergen.

We zijn weer vroeg uit de zwetende veren. Alle tijd om te douchen, te ontbijten en onze spullen in te pakken.

Om half 9 rijden we het chaotische Stavanger uit, op naar het noorden. De komende twee nachten slapen we in een hutje in de buurt van Bergen.

Hemelsbreed is het 150 km, maar het gaat minder snel dan je zou verwachten. Er zitten soms flinke bochten in de route en we krijgen twee veerbootovertochten van 20 en 45 minuten.

Onderweg komen we een grappige schuur tegen. Net als wij is hij blij met het koelere weer. Het miezert een beetje en het is zo'n 10 graden koeler dan gisteren. Heerlijk.

Het uitzicht is niet vaak spectaculair, want we rijden veel door tunnels en tussen bergen door. Maar soms is er water met aan de overkant besneeuwde bergtoppen.

Uiteraard vinden we weer een paar caches, zoals deze: gewoon een filmbusje in de vangrail.

Een paar km voordat we ons eindpunt bereiken, doen we wat boodschappen bij de Kiwi.
Rond 4 uur komen we aan op de Midttun Camping, waar we een leuk hutje hebben. De buitenkant is oud, maar binnen is het fris en vrij nieuw, net zoals wijzelf.

Donderdag 22 juni: toeristische dag in Bergen

Geen reisdag, maar een toeristische dag in Bergen. We rijden ernaartoe met een kleine omweg, zodat we het stadje en de haven vanaf de hoger gelegen straten zien liggen.

In deze wijk vinden we een parkeerplaats om even een cache in een park op te pikken.
Daarna rijden we naar het oude centrum bij de haven. Deze wijk, Bryggen, is supertoeristisch. Zelfs nu het hoogseizoen nog niet begonnen is, wemelt het van de toeristen. We zijn geneigd Frans te spreken met elkaar, want bijna alle voorbijgangers praten Nederlands. Er zijn ook wel Amerikanen en wat Aziaten met mondkapjes, maar dat zijn de uitzonderingen.

De mooie verzameling houten huizen herbergt nu allerlei souvenirwinkels, koffietentjes (9 euro voor 2 koffie) en artistieke galerieën.
Het regent een beetje, maar eigenlijk is dat wel lekker na alle warmte van de afgelopen dagen.

Sommige putdeksels hebben een mooie afbeelding van Bergen.

Een van de virtuele caches is gewijd aan een metalen beeld dat een dakloze voorstelt. De opdracht is: geef de dakloze iets waar zijn dag eventjes beter van wordt en maak een foto. Sommigen geven hem tijdelijk een pet of das. Wij geven hem even het gezelschap van onze kikker.

We eten een glutenvrij broodje burger en glutenhoudende nuggets bij de Mac en rijden weer naar ons huisje, zo'n 10 km zuidelijker. Verder maken we er een rustig middagje van.

Morgen verlaten we de kustlijn en gaan we meer landinwaarts.

Vrijdag 23 juni: mooie rit naar Røldal

Het heeft vannacht nog wat geregend. Niet te hard gelukkig, want voor de wc moesten we naar het toiletgebouw van de camping lopen.

Door de regen is het lekker opgefrist. Om half 9 rijden we de camping af, op weg naar het oosten.

We stoppen af en toe om een cache te pakken. In totaal vinden we er tien op parkeerplaatsen en andere plekken langs onze route.

We rijden nu van de kust naar het oosten, waar de bergen hoger en ruiger zijn. We zien daardoor veel indrukwekkende watervallen. De ene nog mooier dan de ander.

Bij een restaurantje drinken we koffie en ze hebben er zelfs glutenvrije appelcake. Dat is een verrassing! Annette heeft liever een vers chocoladecroissantje.

We rijden langs lange bergmeren en fjorden. Prachtig, vooral nu de zon weer schijnt.

Bij Tørvikbygd steken we het Hardangerfjord over met een veerboot, wat onze route een paar uur korter maakt.

Aan de overkant eten we een Noors broodje worst (pølse). Martin glutenvrij natuurlijk.

Het Folgefonna Nasjonalpark is een hooggekegen wintersportgebied. Er ligt wel sneeuw op de bergen, maar de vakantiehuisjes staan nu gewoon in het groen. Dat is 's winters wel anders.
Om dit berggebied te doorkruisen, loopt de weg door een paar lange tunnels. De langste zijn 5, 10 en maar liefst 11 kilometer lang.

Om vier uur zijn we in Røldal. Hier kruisen we onze route van 2007. Toen kwamen we met de caravan uit Flåm (ten noorden van Bergen) en reden we na twee overnachtingen naar de camping van Kees Verkerk bij Kristiansand.

Nu komen we uit het het westen en overmorgen gaan we verder naar het oosten. Maar zover is het nog niet. Hier in Røldal hebben we een ruim huisje gereserveerd. Met badkamer, keuken, balkon, wasrek en prachtig uitzicht.

Zaterdag 24 juni: rustdag in Røldal

Het uitzicht is weer prachtig. Overal om ons heen zijn bergen met watervallen en vlekken sneeuw.

We gaan vandaag niet reizen. We blijven in dit dorp.

Afgelopen woensdag was het de langste dag. In Noorwegen is dat reden voor een feestje. In Røldal is dat feestje dit weekend met het hoogtepunt op zaterdag. Vallen wij even met de neus in de boter!

Een stukje verderop is een markt met vooral veel luxe en dure spullen: glas, honing, kleding, kaas en nog meer.

Om half 12 begint het concert van de plaatselijke harmonie. Knap hoor ..., maar (om met Herman van Veen te spreken) we kunnen nu niet blijven, we kunnen nu niet langer blijven staan.

We hebben nog wat rustige uurtjes in ons huisje. Tegen vieren gaan we nog eens naar het centrum, want we hebben een 'meet and greet'-event aangemeld. Net als vorige week in Denemarken houden we een mini-event in de hoop dat er wat lokale geocachers verschijnen. Dat gebeurt niet. Jammer, maar voor onze statistieken is dat geen probleem, want wij waren er!

We doen wat boodschappen voor vanavond en gaan weer naar ons huisje terug.

Zondag 25 juni: naar Fyresdal

Onze volgende overnachtingsplek is hemelsbreed bijna 100 km verder naar het oosten. De weg kronkelt tussen de bergen door en is daardoor langer en trager dan je zou verwachten.

We stoppen regelmatig om ons te verbazen over de prachtige uitzichten. Spiegelgladde meren, soms met ijsschotsen erop. Af en toe rijden we zo hoog dat de temperatuur daalt naar een aangename 15 graden, maar het is onderweg ook vaak 28 graden, wat voor ons niet echt nodig is.

Het spectaculaire landschap laat zich bijna niet vangen op een foto. Woorden schieten tekort. Kijk zelf maar:

Hier en daar vinden we ook nog een cache.

We maken een omweggetje via Arabygdi in de gemeente Vinje. Daar is het muziekhistorisch museum Myllarheimen gewijd aan de volksmusicus Torgeir Augundsson (1801-1872), bijnaam Myllarguten (molenaarszoon).

Het museum is dicht (misschien omdat het zondag is) en meer dan het standbeeld is er niet te zien. Jammer, want de reisgids noemt veel folkloristische aardigheden.

Een dorp verderop zien we nog een standbeeld, dat sterk aan Wouter doet denken.

De laatste 30 km slingeren we met haarspeldbochten omhoog en omlaag, langs heel steile bergwanden.

Om 3 uur zijn we op camping Fossumsanden. Hier hebben we een hutje gereserveerd. Even bijkomen van de reis. Het weer is nog steeds prima, maar er komen steeds meer wolken. Er is regen op komst, zeggen ze.

's Avonds is de lucht weer blauw en er is (nog) geen druppel regen gevallen.

Maandag 26 juni: Kongsberg

De dag begint met motregen. Als we al onze spullen weer uit het huisje naar de auto hebben verplaatst, rijden we richting Kongsberg, zo'n 100 km verder naar het oosten. Door de regen ziet de omgeving er veel somberder uit dan gisteren.

Het eerste uur rijden we weer eens een berg op, om aan de andere kant met haarspeldbochten af te dalen. Na een lange tunnel komen we op een weg met diverse caches, zoals bij een oud houten schoolgebouw.

Af en toe kruisen we een rivier met stroomversnellingen. Het regent niet meer en het wordt zelfs warm.

Bij Heddal bekijken we de grootste houten kerk (staafkerk) van Noorwegen, gebouwd in 1250.

In Kongsberg doen we wat inkopen voor het eten. Om 3 uur zijn we in ons onderkomen voor de komende nacht: een compleet huis met twee verdiepingen.