14-06-2023volgende berichtlaatste berichtlaatste bericht

In etappes naar Hirtshals

Woensdag 14 juni: Quickborn

De eerste etappe is meteen al de langste van deze vakantie: we gaan naar Quickborn, een dorp boven Hamburg. We vertrekken om half 10.

Onderweg hebben we een paar caches gepland, bij parkeerplaatsen langs de snelweg. Wat was er ook alweer met Duitse snelwegen? O ja: ze scheuren met 160 of meer km/u voorbij. Een theoretisch voordeel is, dat het minder druk wordt, omdat de snelheidsduivels korter op de weg zitten. Dat lijkt ook te kloppen, want zodra we bij Bad Bentheim de grens over zijn, is er meer ruimte op de weg.

Maar er is nóg iets met Duitse snelwegen: er zijn altijd wegwerkzaamheden. Dat betekent opstoppingen, langzaam rijdend verkeer bij Osnabrück en ook verderop richting Bremen. Door de opgebroken weghelft zijn ook enkele parkeerplaatsen onbereikbaar en daarmee ook een van onze geplande caches.

Bij Bockel, tussen Bremen en Hamburg, houden we een koffiestop bij McDonald's. Om plastic te besparen wordt de koffie in echte kopjes geserveerd. Goeie actie!
Voordat we verder rijden, lopen we even naar een populaire cache, ook om de benen even te strekken. Onder een soort vangrail zit deze glazen fles met rafelig logboek, alsof het flessenpost is.

Daarna even doorbijten bij het altijd drukke Hamburg. Even na vijf uur checken we in bij hotel Seedorf in Quickborn. Op het anderhalfpersoons bed liggen één kussen en één dekbed, maar die vergissing wordt snel hersteld. Het is niet ruim en het meubilair is gedateerd, maar alles is wel schoon. En ach, morgen gaan we weer weg.

We eten in het dorp bij een lekkere Griek en kunnen daarna uitbuiken in de hotelkamer.

Donderdag 15 juni: Løsning

De tweede etappe van de reis gaat 270 km naar Løsning in Denemarken. We vertrekken om half 9.
Voordat we de grens passeren, redden we nog even een vliegtuigje door aan de juiste touwtjes te trekken. Erg leuk, in de koker onder het vliegtuig zit het logboek.

De eerste cache in Denemarken is een boomklimcache. Meestal betekent dat een 'no go' voor ons, omdat er professioneel klimgereedschap nodig is, maar deze klimboom was nog wel te doen. De afdaling was iets minder soepel, maar alle botten zijn nog heel.

We slingeren een beetje door het land om nog wat leuke vondsten te doen, zoals een kast met een heel kersttafereel. Het deurtje naar het logboek gaat pas open als we de chip op de goede plek houden. Erg grappig.

In het laatste dorp voor onze overnachtingsplek doen we wat boodschappen
Om half 4 zitten we lekker in de schaduw bij ons huisje, naast het boerderij-achtige huis van de verhuurder.
We hebben een compleet vierpersoons onderkomen met keukentje, koelkast en badkamer met vloerverwarming. Dat laatste was niet echt nodig, want het was een warme dag. Helaas stond de vloerverwarming wel aan, zodat het bloedheet was in de badkamer. Toen we ontdekt hadden hoe je de verwarming moest dichtdraaien, duurde het nog tot diep in de nacht voordat de vloer was afgekoeld.

Vrijdag 16 juni: naar Hirtshals

Vandaag rijden we ongeveer 300 km verder naar het noorden, naar Hirtshals, een havenstadje in de kop van Jutland.

Annette (Map) profileert zich op de snelweg als een ware Map Verstappen. Maar we rijden niet voortdurend over de snelweg, want we willen nog wat leuke geocaches oppikken.

Zo hebben we vandaag twee keer een 'virtual' bezocht: een oude grafheuvel bij Horsens en een grote vlakte met stenen bij Aalborg. Het leek wel een opslagplaats voor hunebedden.

Tijdens een van de wandelingen kwamen we in Aalborg langs een observatorium. Mooi plekje!

Een andere zoektocht bracht ons op een hoge heuvel, waarvandaan je in meerdere richtingen het Deense landschap en de zee kon zien.

We hebben nu de zes meest gangbare cachetypes in Denemarken. Daar willen we nog één type aan toevoegen: een 'event'. Om er zeker van te zijn dat dat lukt, hebben we een paar weken geleden zelf een event aangemeld. Dat vindt morgenochtend plaats in Hirtshals, vlak bij de camping.

We overnachten in een klein campinghuisje met twee bedden, een tafel, twee stoelen, een tuinsetje en elektriciteit. Het was vandaag 25-29 graden en om 8 uur 's avonds nog steeds 22. We zitten op de tuinset in de schaduw naast het huisje.

Als het een beetje afgekoeld is, gaan voor het eerst slapen met onze eigen dekbedden en kussens.