eerste berichteerste berichtvorige bericht03-07-2017volgende berichtlaatste berichtlaatste bericht

Bindslev

Maandag 3 juli

Het is zonnig en er staat wat wind. Verder is het hier nog steeds heel stil. Naast het gebouw met de douche is een overdekt podium met stoelen. Hier worden dus die muziekfestivals gehouden. In onze kamer staan dvd's die je kunt kopen. Het muziekduo '2gether' zingt daar over Sommernatt in Froland. Even gegoogeld: het heeft wat weg van 'Ik wil met jou naar de regenboog'. Goh, dat hebben ze in Noorwegen dus ook. Vreselijk mooi.

We gaan via een slingerweg naar het westen en rijden vervolgens langs een meer en rivier op weg naar Kristiansand. Het is een prachtige route.

We hebben uren de tijd en kunnen daarom regelmatig op zoek naar een cache. In dit rotsachtige landschap is dat niet altijd succesvol. Pas bij de vierde hebben we beet.

We stoppen nog even in Hamre, een dorp of buitenwijk bij Kristiansand. Hier hebben we in 2007 twee keer overnacht, aan het begin en eind van ons rondje Noorwegen, o.a. op de camping van Kees Verkerk.

In Kristiansand eten we een broodje bij de Dampbakkeri. Het vrolijke meisje achter de toonbank is erg geïnteresseerd in Nederland en hoopt ooit langs te komen. We zullen zien.

Na een rondje wandelen rond de kerk die in de steigers staat, stappen we in de auto en rijden we naar de boot. Althans de parkeerplaats waar de boot moet aanleggen.

Het wachten op de boot duurt bijna 2 uur langer dan gepland.

Vervolgens worden de auto's zó strak op elkaar gedirigeerd dat passagiers eerst moeten uitstappen.

Om half 4 varen we richting Denemarken. De boot is een groot soort catamaran: we konden er in de lengterichting onderdoor kijken toen hij de haven in kwam varen. Het stuitert allemaal wat, maar het voelt in elk geval alsof we heel snel gaan. Deze overtocht (Fjord Line) duurt 2 uur en een kwartier. Dat is twee uur sneller dan de overtocht met Color Line. Maar die twee uur winst hebben we op de parkeerplaats extra mogen wachten.

We zitten op stoelen in een soort bioscoopopstelling, met een stopcontact binnen handbereik, zodat we de telefoons kunnen bijvoederen. Zelf eten we een broodje worst, want het is al vijf uur.
Het ontschepen in Hirtshals verloopt ook rommelig, ongestructureerd. Halve aanwijzingen en zoek het verder maar uit. Volgende keer toch maar de Color Line.

Na een halfuurtje rijden vanaf de boot zijn we op onze slaapbestemming van vandaag, in Bindslev: een paardenmanege 'Noordkaap' (maar dan de Noordkaap van Denemarken) met enkele omgebouwde stallen. Hier lopen een paar enthousiaste, Duitssprekende meiden rond, die de paarden verzorgen en de B&B onderhouden.

Na een paar broodjes en koffie gaan we nog even richting het strand, het toetje is een ijsje uit het Blauwe IJshuis, gevolgd door drie lokale caches. En we zoeken een mooie steen voor Fien, die een stenenverzameling is begonnen.
Tijdens een korte regenbui zien we een mooie regenboog.