Naar de Noordkaap

eerste berichteerste berichtvorige bericht02-07-2017volgende berichtlaatste berichtlaatste bericht

Mjåvattn

Zondag 2 juli

Morgen steken we met een boot over van het zuidelijkste puntje van Noorwegen naar Denemarken. Vandaag rijden we alvast een eindje die kant op. We gaan naar het bergdorpje Mjåvattn in de gemeente Froland.

Eerst natuurlijk nog een vorstelijk ontbijt in het hotel. Het restaurant zit bomvol Japanners, smakkend en knoeiend aan de tafeltjes en elkaar verdringend bij het buffet. We besluiten eerst onze spullen maar vast in de auto te laden en komen na een halfuurtje terug in het restaurant dat dan vrijwel verlaten is. Het personeel is het slagveld aan het opruimen. De buffetten zijn weer aangevuld en we smikkelen er lustig op los.

Om 9 uur zijn we uitgecheckt en rijden we over de snelweg aan de zuidkant van de stad, langs grote jachthavens en door vele tunnels. We hebben in heel Noorwegen veel wegwerkzaamheden gezien. Er worden overal snelwegen aangelegd en tunnels geboord. Soms hebben we het geluk dat de weg al klaar is en dan kunnen we lekker doorrijden.

Onderweg vinden we af en toe een cache, waar we onze naam in het logboek zetten.

Bij Akland stoppen we voor een warme hap, zodat we vanavond kunnen volstaan met een broodje. Het is namelijk zondag en dan zijn de supermarkten gesloten. Op het menu staat 'hjemmelaget kjøttkake med kål', wat typisch Noors is en heel lekker volgens de dames van de bar. Nou, doe maar dan. Maar wel met frietjes. Op de borden liggen naast de frieten drie langwerpige gehaktballen en een flinke schep gekookte koolsnippers met plaksaus. In een grote sauskom zit bruine saus die verdacht veel lijkt op aanmaakjus. Heel eh... apart.

Bij Arendal nemen we een zijweg vanaf de E18, de bergen in. Wie dacht dat we nu alleen nog maar in grote steden en langs snelwegen overnachten, heeft het mis. De weg wordt smaller en kronkeliger en weer kunnen we verzuchten 'Och Stefke, wat doen we toch allemaal.'

De rit eindigt bij een bergboerderij aan een meer tussen de berken.

We blijken de enige gasten te zijn en hebben een ruim appartement boven een dubbele garage. Zithoek, eethoek, keuken, slaapkamer, toilet. Alleen de douche is in een ander gebouw, maar we hoeven hem met niemand te delen. Een nacht in dit ruime onderkomen kost evenveel als de soms krappe hutjes van de afgelopen weken.

De vriendelijke beheerder vertelt dat hier vorige week een muziekfestival was en toen stonden hier 90 campers. Nu hoor je hier alleen nog de wind in de berken.