eerste berichteerste berichtvorige bericht25-07-2014volgende berichtlaatste berichtlaatste bericht

Canmore (3 nachten)

De afstand tot ons volgende hotel is niet zo groot. Dat geeft de ruimte voor veel toeristische tussenstops.

Bij Three Valley Lake is een spookstad gebouwd: een openluchtmuseum met originele en nagemaakte gebouwen uit de omgeving, gevuld met allerlei gereedschappen en spullen uit de tijd dat de spoorweg werd aangelegd. Van school tot tandarts en goudzoeker, van wasserette en krantendrukker tot gevangenis. Rondom een enorme spoordraaischijf staan oude treinstellen opgesteld, die je ook van binnen kunt bekijken. Een leuk uitstapje voordat we aan onze rit naar Canmore beginnen.

Highway 1 gaat dwars door een aantal nationale parken. Op een van de parkeerplaatsen is een verhoogde wandelroute door het bos.

We kopen een jaarkaart voor de nationale parken en kijken in het bezoekerscentrum Rogers Pass naar uitleg over beren en lawines.

Het is licht bewolkt, maar droog en we zien imposante bergen met sneeuw op de toppen. Dit is Glacier National Park, waar honderden gletsjers het landschap bepalen. Beekjes, watervallen, mintgroene rivieren en meren.

In Field bellen we even naar ons hotel, dat we in aantocht zijn, maar nog even wat mooie dingen willen bekijken.

Zo is Emerald Lake onbeschrijfelijk mooi. Zou zó een legpuzzel kunnen zijn. De bergen weerspiegelen in het ijskoude, groenige water.

Iets verderop heeft de woeste rivier een natuurlijke brug uitgesleten in de rotsen.

We passeren nog een uitkijkpunt met zicht op een spiraaltunnel, die eigenlijk alleen maar spectaculair is als er zo'n lange trein doorheen rijdt. In de bergen is een lange klimmende spiraal uitgehakt, waarmee de spoorlijn een hoogteverschil overbrugt. De treinen zijn vaak zó lang, dat de achterste wagons nog niet naar binnen zijn als de voorste al naar buiten komen.

We zitten nu in de provincie Alberta. Hier is het een uur later dan in British Columbia. Rond 7 uur 's avonds komen we in ons hotel. Omdat we hier drie nachten blijven, hebben we een suite geboekt: huiskamer, keuken, slaapkamer en badkamer. Heel mooi. Daar zijn we wel aan toe na zo'n lange, mooie rit.

zaterdag
Canmore ligt in een dal tussen Canadese Rocky Mountains.

Zaterdag is het mooi weer, nauwelijks wolken. We maken een ritje in de omgeving.

Via het Nordic Centre naar Grassi Lake en Spray Lake. Ongelofelijke natuur: dit kun je bijna niet op een foto vastleggen. Toch proberen we het.

Wouter rijdt de hele weg over hobbelig gruis.

We nemen niet dezelfde weg terug, maar rijden een rondje. Daardoor wordt het wel een iets langere rit dan we van plan waren.

Om 4 uur lopen we nog even door de straten van het centrum van Canmore. Kopen wat quiltstoffen, bier, wijn en brood en gaan terug naar ons hotel.

Even hangen op de bank, terwijl de wasmachine in de badkamer onze eerste oogst schoonwast.

Zondag
Op onze tweede volle dag in Canmore doen we het even rustig aan. We rijden naar het dichtbijgelegen Banff. Op de weg ernaartoe kijken we eerst rond bij het Lake Minnewanka, een populair natuurmeer met wandelpaden en strandjes. Zo te zien is dit het Henschotermeer van Banff: veel dagjesmensen met koelboxen.

Het is een mooi meer met imposante bergen rondom. Het wemelt hier van de eekhoorntjes die niet bang zijn uitgevallen.

Elke vijf of tien minuten wordt de rust verstoord door een ordinaire Amerikaanse vrouwenstem die wijst op de boottochtjes die je op het meer kunt maken.

Een uitloper van het meer heet Two Jack. Merkwaardige naam. We bedenken dialogen waarin Two Jack het antwoord is op een vraag. Jack Bower (uit de serie '24') vraagt met zijn dwingende , maar fluisterende stem aan Chloe: 'How many bombs do you see?' met het neuzige, iets afwezige antwoord van Chloe: 'Two, Jack.' Of Bower vraagt: 'Mister President, this is very important. What is your favorite number?', waarop de president met zijn slijmerige stem antwoordt: 'Two, Jack.'

We rijden nu door Banff heen. Hier krioelen de toeristen over de winkelstraat die ook de belangrijkste verkeersader is.

Aan de andere kant van het dorp stroomt de Bow River met een woeste waterval. Voor de dorpsgasten is dit kennelijk dé attractie, want het is een drukte van belang. Fijn dat ons hotel in Canmore staat.

Via de supermarkt van ons dorp gaan we terug voor een relaxte middag.

Canada weergeven op een grotere kaart