eerste berichteerste berichtvorige bericht12-06-2017volgende berichtlaatste berichtlaatste bericht

Kristianstad

Maandag 12 juni

Onze kamer is ruim en schoon. En de bedden vallen erg mee. Goed geslapen, maar omdat we er al vroeg in lagen, zijn we om zes uur wakker. Wc en douche zijn op de gang en er zijn meer kamers die daarvan gebruikmaken. Alles best, als wij maar eerst mogen, haha. Dat is gelukt.

Na het zelfgemaakte ontbijt (broodje ham of kaas, oploskoffie en sap) sjouwen we alle tassen weer de trappen af, naar de auto. Om kwart over 8 zitten we al op de boot.

De door Fien gemaakte verrekijker komt goed van pas.

Om 9 uur leggen we aan in Denemarken. Een uur eerder dan gepland, dat is mooi.

Hiervandaan is het ongeveer 100 km naar Kopenhagen.

Halverwege passeren we een eilandje, Farø. Daar stoppen we op een parkeerplaats met mooi uitzicht op de brug waarop we zojuist reden.

We halen hier ook een leuke cache uit de boom en rijden dan verder naar Kopenhagen.

De zeestraat tussen Denemarken en Zweden is ter hoogte van Kopenhagen en Malmö relatief ondiep. Dat is een van de redenen waarom juist hier de beroemde Oresundbrug is gebouwd. Eerst via een tunnel tot een eilandje, waar vervolgens de aanloop naar de brug begint. Middenop is de grensovergang naar Zweden.

Het is mooi weer, maar gelukkig niet meer zo achterlijk warm als gisteren. Even later vinden we onze eerste Zweedse cache bij een parkeerplaats, in een bord langs de snelweg. We eten even een broodje uit de kofferbak, terwijl brutale kraaien steeds dichterbij hippen.

Na nog wat korte stops bereiken we Kristianstad om 2 uur. Nog even een klein ommetje en wat boodschappen doen in een enorme ICA supermarkt. De komende nacht slapen we in Kamer 1 van Charlotteborgs Vandrarhem.

Elf jaar geleden hebben we hier gekampeerd als tussenstop richting Gränna en Stockholm.

Destijds was het hier erg druk, maar nu is het bijna uitgestorven. De jongen van de receptie verwacht ons al: o, jullie zijn de Nederlanders. De campingkeuken wordt snel in gereedheid gebracht, zodat we de hamburgers en aardappelpartjes kunnen bakken.

's Avonds zitten we lekker uitgezakt in onze kamer met een glaasje wijn uit Driebergen en jordnötter (pinda's) van de Ica.