De timing



De spreker wil dat zijn toehoorders even kunnen nadenken, om bijvoorbeeld het voorafgaande goed tot zich te laten doordringen. Hij kan dit mooi combineren met de toch al onvermijdelijke adempauze.

Is zo'n pauze te lang, dan wordt het een saai verhaal. Is de pauze te kort, dan kunnen de luisteraars hem niet meer volgen. Wie de gulden tussenweg weet te bewandelen, heeft een goede timing en kan z'n publiek lang boeien.

De juiste timing is afhankelijk van veel factoren: moet de luisteraar ook visuele informatie in zich opnemen (zoals lichtbeelden), dan vergt dat extra verwerkingstijd. Dit geldt ook als de toehoorder zelf nog wat denkwerk moet doen (om bijvoorbeeld een grap te begrijpen). Toon Hermans was daar een ster in:
het is nergens meer stil - bij mij thuis is het stil - ik zoek stille plekken

Tegenwoordig gaat bij de meeste mensen dit denkwerk wat sneller dan vroeger. Cabaret van enkele decennia geleden klinkt in onze moderne oren traag en slecht getimed. Luister maar eens naar Snip en Snap.