Geluidshinder


De Nederlands Stichting Geluidshinder probeert geluidshinder in Nederland zoveel mogelijk tegen te gaan. Zij beschikt over veel kennis op het gebied van geluid, geluidshinder en de bestrijding ervan. Iedereen met vragen over dit onderwerp kan gebruik maken van deze kennis. Zowel overheden, bedrijfsleven als particulieren. Kijk op de website www.nsg.nl.

De NSG leverde de volgende bijdragen aan de Site of Silence:


Rust, stilte en duisternis: de thema's van de toekomst



De natuur is voor veel mensen de plaats bij uitstek om tot rust te komen. Dit blijkt uit het onderzoek dat Bureau Intomart in 1999 voor het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij heeft uitgevoerd. Het biedt de broodnodige ruimte om in alle stilte tot jezelf te komen. Niet alleen overdag, maar zeker ook 's avonds als de flonkering van sterren aan een heldere nachtelijke hemel een extra dimensie toevoegt aan de rust en stilte om je heen. Ook voor de natuur zelf zijn rust, stilte en duisternis van belang: planten en vooral ook dieren gedijen het beste in een rustige, stille en 's nachts donkere omgeving.

Rust, stilte en duisternis zijn echter geen gegevenheden, maar staan onder druk. Er van uitgaande dat natuurgebieden stiltegebieden moeten zijn waar een maximale geluidsbelasting van 40 dB(A) bij past, constateert het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu dat momenteel ruim 30 procent van de EHS (ecologische hoofdstructuur) niet stil is. Bij ongewijzigd beleid zal dit toenemen tot meer dan 40 procent in 2030. Ook de steeds toenemende verlichting in steden, glastuinbouw en bij infrastructuur eist zijn tol en maakt als we niet oppassen in grote delen van het land de dieren van de dierenriem tot een nieuwe categorie 'bedreigde diersoorten'.



Het is frappant dat datgene wat mensen het meest naar de natuur trekt beleidsmatig het minst ontgonnen is. Vanuit het milieubeleid wordt natuurlijk de hinder door geluidsoverlast bestreden, maar dit richt zich vooral op overlast in de woon- en werkomgeving. Geluidshinder in natuurterreinen is tot nu toe geen echt item, terwijl het voor de rust van mensen en dieren ook daar zou moeten worden aangepakt. Het geluidshinderbeleid behoeft op dit punt aanvulling. Ook ten aanzien van hinder door verlichting is beleid wenselijk, onder meer vanwege de negatieve effecten op de habitatkwaliteit voor bijvoorbeeld weidevogels. Dit soort hinder is minder goed af te schermen dan geluidshinder. Nut en noodzaak van verlichting moeten daarom steeds zorgvuldig worden afgewogen op de negatieve effecten hiervan op natuur en landschap.

(Uit het hoofdstuk Strategische Hoofdlijnen in 'Natuur voor mensen, mensen voor natuur', de nota natuur, bos en landschap in de 21e eeuw van het Ministerie van landbouw, natuurbeheer en visserij).


Stilte wordt steeds schaarser

De uitstoot van het broeikasgas CO2 is het afgelopen jaar in Nederland gedaald met twee procent. Het energiegebruik is echter gestegen. Consumenten besteden steeds meer en ze pakken ook vaker de auto.
Ze krijgen ondertussen wel meer last van de gevolgen van hun gedrag: stilte wordt steeds schaarser. De burger heeft volgens het RIVM steeds meer last van de gevolgen van zijn gedrag. Verkeer staat op nummer een in de top tien van veroorzakers van ernstige hinder. Ruim een kwart van de Nederlandse bevolking ondervindt hinder van autolawaai. Op nummer twee staan de buren, derde zijn vliegtuigen, het spoor staat op nummer zes. Het RIVM maakt zich zorgen over de bewoners van oude stadswijken. Dichte bebouwing maakt dat mensen daar het meeste last hebben van de buren. Milieu- en gezondheidsproblemen en sociale kwesties zijn daar groter dan in nieuwe stadswijken en dorpen.

(Bron: Trouw, 12 september 2000)


Internationaal verzet tegen geluidshinder vind je bij The Noise Pollution Clearinghouse.